12 أغنية.. أنغام تلعب على أوتار الحب في ألبومها الجديد «تيجي نسيب» . المساء الاخباري

تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق google news

حصدت النجمة أنغام إشادات واسعة بألبومها الجديد "تيجي نسيب" الذي تقدم خلاله تجربة موسيقية فريدة من الإبداع وسط اشتياق الجمهور لطرح الألبومات الكاملة، بعد صعود أسهم الأغاني المنفردة أمامه.

استطاعت أنغام تجسيد حالات ومراحل من الحب مختلفة بصوت حساس وكلمات راقية وموسيقى تعزف ألحان الوله والألم والشجن والاشتياق.

يتضمن 12 أغنية تحمل مشاعر الحب والهجر والفراق  

يتضمن ألبوم أنغام الجديد، «تيجي نسيب»، 12 أغنية تقدم خلالها موضوعات مختلفة، تتعجب من حبيبها الذي أذاقها العذاب ويعود معبرا عن حبه يريد وصلها وتقرر البعد حماية لها من الوجع، في أغنية «وبقالك قلب»، من كلمات أمير طعيمة، وألحان رياض الهمشري، وتوزيع طارق مدكور. 

وتقول كلمات الأغنية:"وبقالك قلب وبقيت بتحب والله فرحتلك لو فعلا فقت بصراحة زهقت مبقتش بحنلك

قول للزمان يرجع من تاني يمكن يومها عذابي يروح مجروح دہ ایه محتاج لحناني واداويك منين وأنا كلي جروح وبقالك قلب

أنا وأنت خلاص مبقاش في حاجة هتجمعنا.

وبقينا سراب وحكاية سيرتها بتوجعنا ولا هبكي عليك ولا تبكي عشاني. 

وبجرأة تطرح أنغام موضوع حب المرأة لرجل متزوج في أغنية "خليك معاها" معبرة عن الألم الذي تشعر به من تخوض تلك التجربة وانتصرت خلال كلماتها للعقل مبتعدة عن حياته، من كلمات أكرم حسني، وألحان إيهاب عبدالواحد، وميكس وماستر أمير محروس.

وتقول كلماتها:"أنا مش طریق ھسمح بأنك فیه تضل، كان نفسي أعیش ویاك في نور، كفایة ضل، ھتروح لحالك.. وھروح لحالي، بس اللیالي الحلوة شاھدة، أنا كنت راحتك.. لكن براحتك، بكرة اللیالي.. ھتفوت وھھدي، أنا مش ھحارب.. على باب موارب، كان اختیارك.. والرد جالي، ده أنا شوفت قسوة.. لو كنت أسوي، عندك حقیقي.. متوریھالي، بتروح لھا وترجعلي لما في یوم تمل، وأنا حبي لیك عمال یزید وأنا بقل، أنا مش طریق ھسمح بأنك فیه تضل، كان نفسي أعیش ویاك في نور، كفایة ضل".

تتعجب أنغام من قوة مشاعرها تجاه حبيبها وتتساءل «هو أنت مين»، من كلمات هالة الزيات، وألحان محمود الخيامي، وتوزيع طارق مدكور.

وتقول كلمات الأغنية: "هو أنت مين

علشان في ثانية تشيل حاجات وتهد رصة ذكريات

وتلخص العمر في يومين

ليه تبقى مين

علشان تزورني تقوم تبات وجوا في سواد العين

واخبيك بالسنين ياخي الأيام معاك حلويين

وناوية معاك تدلعني

قليل منك ما يرويش عين

ولا كتيرك مشبعني".

وفي أغنية «موافقة» تقرر أنغام استعادة حقها الذي أهدرته، توافق على ترك حبيبها ولكن بشروطها وهي أن تستعيد روحها قبل أن تعرفه،  من كلمات حدوتة، وألحان إيهاب عبدالواحد، وتوزيع أمير محروس
وتقول كلماتها: "موافقة اسيبك وتسيبني ونرجع كل حاجة مكانها

رجعلي لشخصيتي كيانها وترجع لحياتي أمانهت في حاجات انكسرت جوايا أنت متقدرش على تمنها

موافقة اسيبك وتسيبني وهسدد كل اللي عليا هرجعلك روحك المطفية كل مشاكلك النفسية".

تتعرض أنغام للهجران بدون إبداء أسباب في أغنية «إيه الأخبار» وتعيش بين حالة عدم تخطي ما حدث وتساؤلات عديدة تدور في ذهنها لا تجد لها إجابة وسط اختفاء حبيبها المفاجئ، الأغنية من كلمات نادر عبدالله، وألحان أحمد الناصر، وتوزيع أمير محروس.

وتقول كلماتها: «أنا اللي مضیعة حیاتھا، بتستنى واحد فاتھا، بتسأل أسئلة مش لاقیة إجاباتھا، ظنوني فإنه راح مني، وأفكاري اللي تاعبیني، لا حد نفاھا ولافیه حد أثبتھا، ماحدش قابله ولا شافه مالوش عناوین، إیه یعني خلاص ما بیكلمش بني آدمین، ما بین خوفي علیه ومنه قتلني الخوف، ولو سبب الغیاب معروف، أنا أستنى عشانه سنین».

وفي أغنية «اسكت» تقرر أنغام عدم الرجوع لحبيبها السابق وتركه في ذكرياته، من كلمات نورعبدالله، وألحان مصطفي العسال، وتوزيع أمير محروس وتقول كلماتها: "راجعلي بحساباتك.. بطريقة تناسبك أنت، وأنا مكاني، في حياتك كالعادة في أي حتة، فأنا هحدد مكاني.. وهبلغك قراري، أنا مابتعادش تاني.. ولا اعيش غير بإختياري، وهسيبك لليالي.. تعايرك باللي فات، وأنت تستاهل إنك.. تموت بالذكريات".
 

وتعيش أنغام أسيرة حبها في سجن صنعت قضبانه بنفسها في أغنية «أقولك إيه» وتتعجب من استمرارها بهذا الوضع رغم عذابها، وهي من كلمات أمير طعيمة، ألحان إيهاب عبدالواحد، توزيع أمير محروس، وتقول كلمات الأغنية:" یا سجن بنیته بإیدیا بیبانه جراح، عشان ما أخرجش منه ادیتلك المفتاح، یا روحي اللي بعذبھا.. نھایتي اللي بقربھا، یا قھوة مرة بشربھا.. بطعم الخوف، وحبه بحبة انا بفضى.. لا أنا قابلاك ولا رافضة، ومش لاقیة لصبري علیك.. سبب معروف".

تتعرض أنغام للخداع من شخص يدعي صفاته الطيبة وتصرخ كالطير المذبوح معبرة عن صدمتها من الوجه الذي ظهر تحت قناعه المزيف في أغنية «كان برئ»، من كلمات نادر عبدالله، وألحان تامر عاشور، وتوزيع نادر حمدي، وتقول كلماتها: "وكان بيبهرني بكلامه، وباهتمامه، وفقت بعد كتير على جديه ويفاقه، ومش عدالة، فجأة ينساني بندالة، فجأة يحرجني بـ تصرف مش رجولي، مش عدالة رسملي حولين نفسة هالة، بس أنا لقيته انتهازي وكان وصولي، كان في نظري حب ربنا ليا باعته، كان في خوفه عليا بيبين شجاعته، وبـ عواطفه الزايدة وبـ عطفه وحنانه، كان مخبي عليا جبروته وبشاعته".

وتلتقي أنغام بحبيبها بعد غياب في أغنية «القلوب أسرار»، من كلمات آمار مصطفى، ألحان محمد الشرنوبي، وتوزيع أمير محروس، وتعبر عن لهفتها للقائه وفرحتها بالشعور الجميل الذي جدده داخلها، وتقول كلماتها: "القلوب أسرار حبیبي وسر یانت، حضن لما بخاف بروح واتدارى فیه، لأ مفیش منك یا حب العمر ھو، أنت عندي بالعالم ده كله اللي فیه، المشاعر بیننا بتلف في دوایر، والقدر أوقات یرتب من بعیده، واللي كنت زمان قفلت علیه الستایر، افتكرته لما شوفتك من جدید..". 

وفي أغنية "ماكنش وقته" تتمنى أنغام الحياة في خداع على أن تشعر بألم الخيانة وتصحو على حقيقة قاسية، من كلمات أمير طعيمة، ألحان إيهاب عبدالواحد، مكس وماستر أمير محروس.

وتقول كلمات الأغنية: "..ماكانش وقته.. تبان حقيقته.. ما كان يسبني أحلم شوية، الوهم أرحم.. من اللي يحلم.. وقلبه ينجرح بالقسوة ديا، بجد أنا ما أستاهلش ده يجري فيا، ما بقولش ليه خاني وباع.. بقول يا ريت كمل خداع، معقولة خلى اختياري ما بين ألم وما بين خضوع.. ده جنسه إيه ومن أي نوع، نساني رد اعتباري".

وتعبر أنغام عن فقدها الشغف في علاقتها مع محبوبها، وتمكن الملل منها في أغنية «تيجي نسيب»، من كلمات أكرم حسني، وألحان إيهاب عبدالواحد، وتوزيع نادر حمدي.

وتقول كلماتها: "تيجي نسيب، تيجي نجبها في النصيب، تيجي نقول محناش لبعض وبنا بعد تغيب واغيب، تيجي نضيع، تيجي إحنا الاتنين نبيع، تيجي نعلق في المشانق، مین مخنوق ومین الخانق يلا نشهد الجميع، احتمالات الفراق كل يوم بتزيد ما بينا، حتى لحظات الاتفاق بينا قلت سنة سنة، الملل لا يحتمل، راح الأمل خد حتة منا، بقا بعدنا أريح لنا، بقا كرهنا باين في عينينا..".

بينما تؤنب أنغام نفسها في أغنية "بنعمل حاجات" وتحاسبها على الماضي وتجاربه، وهي من كلمات أمير طعيمة، ألحان عزيز الشافعي، مكس وماستر طارق مدكور، وتقول كلماتها: «بنعمل حاجات، حاجات مش شبهنا، وما تليقش بينا وتبقى في ماضينا، وكل اللي فات، ده محسوب علينا، ونبكي ساعات دموع ندمانين، ويادوبك يومين، وننسى ندمنا، ونغير كلامنا، ونعيد اللي فات». 

إشادات 

مشروع فني خاص تقدمه أنغام على مدار مسيرتها الفنية لتحصد إشادات واسعة بألبومها الجديد "تيجي نسيب" فيقول الناقد الفني مصطفى حمدي عنه عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك ": "من كام شهر عملنا في بودكاست ورا مصنع الأغاني حلقة عنوانها "مين صوت مصر ؟" وقلت وقتها بدون أي تردد أنغام هي صوت مصر الحالي، وبالمناسبة اتقطعت من شوية لجان لمطربة تانية على تويتر بس الحقيقة إن أنغام فارقة بمسافة كبيرة أوي عن أي مطربة مصرية تانية باختياراتها وذوقها اللي قادرة تعبر بيهم عن كل موقف وحالة ممكن أي حد عاشها في حياته، حتى لو كانت واخدة صف المرأة وبتعبر عنها، هي المطربة الوحيدة دلوقتي اللي قادرة تخلي راجل يحس بأغنية بتعبر عن ست ..
"صوت مصر" عاملة ألبوم مش بتاع صيف، ده ألبوم يتصنف ضمن كلاسيكيات العتاب، والألم، والكثير من الأشياء التي كانت حقيقية جدا.

وعلق الناقد الفني محمود فوزي على مشاركة الملحن الراحل الكبير رياض الهمشري في الألبوم بعد مرور ١٧ عاما على وفاته وقال عبر "فيس بوك ": هو الفن الحلو ليه تاريخ صلاحية؟  صوت أنغام على لحن عمره ١٧ سنة لأهم ملحن مصرى فى التلاتين سنة إللى فاتوا الراحل رياض الهمشري فى غنوة "وبقالك قلب" بيقول لأ. 

وكأنى بسمع صوت أنغام فى تتر "العائلة" فى التسعينيات.. نفس الروح والطرب والقوة والحلاوة وهى بتقول 
"قول للزمان أرجع من تانى.. 
يمكن يوميها عذابى يروح 
مجروح ده أيه محتاج لحنانى.. 
وأدويك منين وأنا كلى جروح".  

كل ده مغلف بتوزيع موسيقى مبدع بروح والآلات شرقية بحتة لواحد من عباقرة التوزيع الموسيقي فى مصر الفنان طارق مدكور. 

متأكد إن الشاعر الموهوب أمير طعيمة -كاتب كلمات الأغنية- ليه الدور الأكبر فى خروج اللحن للنور بعد السنين الطويلة ديه فى لمسة وفاء لصديق عمره الراحل رياض الهمشرى. 
وقال المؤلف والسيناريست “تامر حبيب” عن الألبوم عبر فيس بوك: "ألبوم أنغام بجد حلو قوي، وممتع قوي، وراقي قوي، وناضج قوي، ومنعش قوي، ومغذي للروح قوي… الست انغام دي عظيمة قوي".

ويتعاون الفنان أكرم حسني لأول مرة مع أنغام، في ألبومها الجديد بتأليف أغنيتين وهما «تيجي نسيب»، و«خليك معاها»، وعلق على تلك التجربة وقال عبر تطبيق "إنستجرام": «ألف مبروك يا نغومة.. وألف مبروك لكل صناع ألبوم تيجي نسيب.. بفرح وبستني أغانيكي دايمًا عشان دايما مختلفة وإحساسك بيوصل عشان حقيقي.. فرحان زيادة النهارده اني شاركتك في غنوتين».

وهنأ الفنان تامر عاشور انغام بالألبوم وقال عبر «فيس بوك»: «ألف مبروك مقدما وكل التوفيق والنجاح كالعادة، واتشرفت بالشغل معاكي في الألبوم المحترم "تيجي نسيب" والجايّات كمان».

أيضا حرصت الفنانة مي فاروق على الإشادة بالألبوم وقالت عبر تطبيق X: تيجي نسيب ألبوم للسمع والروقان والفن مبرووووك يا حبيبتي يا أجمل وأحلى أنغام.

وعبر الناقد الفني محمود عبد الشكور عن إعجابه بالتجربة الفنية لألبوم "تيجي نسيب" وقال عبر "فيس بوك":من النادر أن أستمع إلى ألبوم غنائي كامل حديث، ولكن ألبوم أنغام الجديد " تيجي نسيب" يستحق الإعجاب، فيه أغنيات أقرب للقصص الدرامية، وأداء أنغام المعبّر والمهموس في أفضل حالاته،  هي لاتبارى عموما في استخدام قرار الصوت المرهف.
وتابع محمود:" الحالات العاطفية معروفة كالغضب والرفض والشوق.. إلخ، الجديد هو طريقة التعبير والمعالجة، واستخدام مفردات جديدة وجريئة.
رغم سيطرة الحزن والشجن، وأطياف اللون الأزرق، وحالات الصراع النفسي، التي تلمس أوتارا مؤلمة، إلا أن في الأغنيات أيضا طاقة مقاومة هائلة، ورفض للاستسلام، فيها صحوة الحياة.
تمنيت أن تكون هذه الأغنيات جزءا من عمل درامي، خسارة فعلا أن لا تتحمس أنغام لعمل فيلم غنائي، هي صوت درامي بامتياز، تليق بالدراما، وتليق بها الدراما. 
واختتم عبد الشكور حديثه وقال":"لا أدري أيضا لماذا طاردتني في بعض الأغنيات فكرة أن تتوقف الآلات  تماما عن العزف، وأن نسمع فقط صوت أنغام، رغم جمال الموسيقى والتوزيع، لعل ذلك بسبب قوة أداء المطربة، قبل أي شيء، صوتك كله أنغام يا أنغام، صوتك أوركسترا".

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

التالى الاستعلام عن صحة مهندس حاول قتل نفسه بالبدرشين . المساء الاخباري