بوابة المساء الإخباري

عروسة ودبابيس.. ماذا قال «مؤمن زكريا» عن واقعة سحر البساتين؟ - بوابة المساء الاخباري

المتهمون وبجوارهم صورة مفبركة لـ مؤمن زكريا

رمضان جمال

مؤمن زكريا

.. ماذا قال مؤمن زكريا لاعب النادي الأهلي بعد وقوعه في فخ السحر والشعوذة والدجل من قبل بعض النصابين الذي زعموا وجود السحر داخل مقابر عائلة اللاعب مجدي عبد الغني؟، حيث اعتقد مؤمن زكريا أن مجدي عبد الغني لاعب منتخب مصر السابق هو من قام بعمل السحر له، والذي تسبب في مرضه.

حصل موقع «الأسبوع» على نص تحقيقات القضية رقم 6904 لسنة 2024 جنح الخليفة، المُتهم فيها 5 أشخاص بنشر و إذاعة أخبارا كاذبة عبر لقاءٍ تلفزيوني، مع تربي أفاد بعثوره والمتهمين الأربعة الآخرون على أعمال سحر تخص اللاعب مؤمن زكريا بإحدى الجبانات بمنطقة الخليفة، مما ألقى الرعب في نفسه.

حيث جاءت أوقوال مؤمن زكريا أمام جهات التحقيق كالتالي:

إسمى: مؤمن زكريا عباس الضاوي

السن: 36 سنى.

أعمل: لاعب كرة قدم سابق

س: ما تفصيلات بلاغك؟

ج: اللى حصل إنى لقيت واحد قريب زوجتى أسمه "مصطفى" كلمها، وقالها إن فيه واحد جارهم أسمه "محمد إمام"، قاله إن فيه ناس لقوا عمل معمول لمؤمن في المقابر عشان كان العمل معمول على صور بتاعتى، وكمان كان فيه عروسة مربوطة من إيديها ورجليها ودبابيس، وكان عليهم طلاسم، وقالولى تعالى المقابرعشان تشوف العمل، قالولي إحنا كنا بنحفر عشان نزرع صبارة، وهناك لما وصلت قابلت الناس اللى اتمسكوا وكان معاهم واحد هرب.

ولما دخلنا المقابر هناك وروني الحاجه في ميه بملح والورق كان دايب في الميه، وكان فيه صورتين واحدة كبيرة وواحدة صغيرة عليها طلاسم، وكان فيه عروسة مربوطة من الإيد والرجل كان مكتوب عليها طلاسم والورق كان محطوط في الميه ودايب وبعد كده أخدنا العروسة وبقيت الورق واتخصلنا منه وهناك كان فيه واحد بيصورالموضوع ده هناك من وقت ما أنا دخلت المقابر واستأذنته إنه ميصورش ويمسح الصورديه ومحدش ينزل حاجة ولا ينشر حاجة، وبعد كده فوجئت بتداول الصور على مواقع التواصل الاجتماعي ونشر أخبار أثناء وجودى بالمقابر، وهوده كل اللي حصل.

اقرأ أيضاً
سحر مؤمن زكريا.. هكذا خدع تربي البساتين لاعب الأهلي «نص التحقيقات»

لسرقة مشغولاتها الذهبية.. ضبط المتهم بسرقة مستشارة محافظ القليوبية

مؤمن زكرياسحر مؤمن زكريا مقابر البساتين

أخبار متعلقة :